Ben jij al bezig met voorbereidingen voor de feestdagen?

Een goede voorbereiding is het halve werk, toch? Om als webwinkelier optimaal te kunnen profiteren van de feestdagen is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan de inrichting van je webshop. Het begint uiteraard allemaal met een goede voorbereiding. Daarom hieronder een aantal tips om de webwinkel klaar te maken voor het de feestdagen. Voor je het weet staat de Sint al voor de deur!


1. Voeg nieuwe zoekwoorden toe

Om zoveel mogelijk verkeer naar de webwinkel te trekken rondom de feestdagen is het verstandig om nieuwe zoekwoorden toe te voegen die gerelateerd zijn aan de feestdagen.  Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als: ‘kerstoutfit’, ‘kerstgeschenk’ etc. Hier kan je lezen hoe je dit het beste kunt invullen.


2. Acties

Bedenk nieuwe advertentieteksten die specifiek gerelateerd zijn aan de feestdagen. Denk er ook eens aan om een duidelijke call-to-action toe te voegen. Voorbeelden als ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ of ‘Geen verzendkosten’ werken goed tijdens de feestdagen. Promocodes waarbij de bezoeker een extra korting krijgt is ook aantrekkelijk. Vermeld deze aanbiedingen duidelijk in eventuele advertentieteksten en de zoekwoorden. Toon de kortingen zo opvallend mogelijk, bijvoorbeeld in sliderafbeeldingen.


3. Hier zijn wij!

Het aankoopproces voor de feestdagen duurt iets langer dan normaal. Consumenten beginnen een tijd van tevoren met het zoeken naar een cadeau of andere dergelijke kerstinkopen. Vlak voor de feestdagen is er over het algemeen een duidelijke stijging zichtbaar waarop de last-minute aankopen worden gedaan. Zorg ervoor dat je in alle fasen van het aankoopproces zichtbaar bent. Begin daarom op tijd met inrichten en het aanpassen van de vormgeving.


4. Nieuwsbrieven

Vergeet niet om nieuwsbrieven te versturen. Als onderwerpen kun je denken aan cadeautips en aanbiedingen. Ook een idee is het om de bestellingen speciaal in te pakken. Hiermee zorg je misschien niet gelijk voor meer omzet, maar zo zorg je wel voor een positief gevoel bij je webshop en dat zorgt op lange termijn weer voor meer binding met je klanten.


5. Happy new year

Na afloop van de feestdagen is het nog niet afgelopen. In januari start de uitverkoop. Veel consumenten gaan dan ook op zoek naar nog scherpere prijzen. Zorg dan ook dat je ook na de feestdagen zichtbaar bent en de consument je webshop nog steeds weet te vinden.


Heb je nog geen eigen webwinkel maar wil je deze beginnen bekijken dan snel de mogelijkheden! En begin snel zodat je webshop op tijd af is!

Auteur

Rosanne Jonk

Support en marketing medewerker