3 Google Analytics rapporten voor beginners

Google Analytics verzamelt zoveel data dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Je kunt de data filteren en geavanceerde segmenten toepassen, maar deze opties maken het niet makkelijker (voor beginners) om te beslissen welke data voor jou van belang is.
Maar eerst hoe maak je gebruik van Google Analytics voor je webshop? Doorloop eerst deze 3 stappen

Vandaag zet ik 3 rapporten op een rij waar je als beginnende gebruiker van Google Analytics direct mee aan de slag kunt!

Bezoeken
Om erachter te komen hoe de webshop presteert, is de eerste stap het aantal bezoeken bekijken. Het overzichtsrapport geeft je een snelle indruk hiervan. 
Je vindt deze statistieken bij Doelgroep > Overzicht. 



Het aantal bezoekers verschilt natuurlijk per shop. En als je net met je webshop bent begonnen, is het waarschijnlijk zo dat je niet direct honderden, laat staan duizenden bezoekers per week zult hebben.  

Mijn tip is te letten op grote dalen en pieken in je data. Heb je bijvoorbeeld net een nieuw design en stijgt het aantal bezoeken ineens? Of daalt het bouncepercentage (bezoeken waarbij slechts 1 pagina wordt bekeken) vanaf dat moment sterk? Dan is dit een goed teken!


Verkeersbronnen
Waar komen je bezoekers vandaan? Via het rapport Verkeersbronnen > Overzicht krijg je een overzicht van de verschillende bronnen die zorgen voor verkeer naar je webshop. 




De verhoudingen zijn voor iedere shop natuurlijk weer anders. Het meeste verkeer zal tegenwoordig via de zoekmachines binnenkomen bij de meeste webshops. Onder verwijzingsverkeer valt ook verkeer via social media. Bij direct verkeer gaat het om bezoekers die rechtstreeks het website adres van de shop hebben ingetypt. Bekijk eens waar verkeer naar jouw webshop vandaan komt! 

Bestemmingspagina’s
Sluit de informatie op je webshop aan bij de behoeften en verwachtingen van bezoekers? Bestemmingspagina’s en de daarbij behorende statistieken geven hierin inzicht. 
Je vindt het rapport via: Inhoud > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s. 



Je kunt meer uit het rapport halen door het toevoegen van Medium als secundaire dimensie (klik daarvoor op Secundaire dimensie en klik vervolgens op Medium). Je voegt dan de kolom Medium toe aan de tabel. Hiermee krijg je extra inzicht in welke online media werden bezocht voorafgaand aan de bestemmingspagina. 

Vervolgens zie je het aantal bezoeken, aantal pagina’s per bezoek, de gemiddelde bezoekduur, het percentage nieuwe bezoeken en het bouncepercentage. 
Het bouncepercentage laat je het aantal bezoeken zien waarbij slechts 1 pagina wordt bekeken. Hoe lager dit is, hoe beter dit natuurlijk is. Het is positief als het aantal pagina’s per bezoek en de gemiddelde bezoekduur stijgt. Dit geldt eveneens voor het % nieuwe bezoeken. 

Is er een statistiek of rapport die ik niet heb besproken, maar jij wel geschikt vindt voor beginnende gebruikers van Google Analytics? Geef je reactie via [email protected].