Herroepingsrecht voor jouw webwinkel

Ga je starten met je webwinkel of is deze al live? Zodra je online gaat verkopen zijn er een aantal regels waar je (helaas) aan dient te voldoen. Ter bescherming van de consument is het herroepingsrecht in het leven geroepen. Er werden al eerder boetes uitgedeeld, aan webwinkels die de terugbetaalregels niet naleefden. Het herroepingsrecht speelt een grote rol voor zowel jou als je klant. In dit blog delen wij daarom een aantal onmisbare tips voor jouw webwinkel. Zo kun je boetes voorkomen en een positieve draai geven aan eventuele retouren. 

Wat is het herroepingsrecht?

Het herroepingsrecht wordt ook wel het retourrecht genoemd. Je ontmoet je klant namelijk niet face-to-face en daarom heb je te maken met “koop of afstand”. Het beschermt jouw klant, maar helaas niet jou als webwinkel. Je dient echter wel aan de regels te voldoen. Doe je dat niet, dan kun je een boete riskeren. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil. Daarom delen we in dit blog hoe het herroepingsrecht werkt en hoe je er op een positieve manier mee om kunt gaan.  

De 7 onderdelen van het herroepingsrecht

1. Bedenktijd
Je klanten hebben 14 dagen bedenktijd, dit gaat in vanaf het moment dat ze de bestelling hebben ontvangen. Je dient de aankoop daarom altijd te accepteren binnen 14 dagen, zelfs zonder dat je klant een reden opgeeft.

2. Uitproberen

Je klant mag het product uitproberen en passen in geval van kleding, maar niet meer dan nodig om het product te beoordelen. Ontvang je een beschadigd product retour? Dan mag je de schade verrekenen met het aankoopbedrag en zo alleen de restwaarde vergoeden.

3. Vergoeding

Je dient binnen 14 dagen, nadat het product retour is gemeld, de aankoopsom inclusief verzendkosten te vergoeden. Je betaalt dus altijd de verzendkosten terug! Deze verzendkosten zijn de kosten die je klant heeft betaald, om het pakket te ontvangen.

4. Retourkosten
De retourkosten mag je verhalen op je klant. Je bent dus zelf vrij om te beslissen of je wel of geen gratis retourneren hanteert.

5. Aanmelding retouren

Je dient een mogelijkheid aan te bieden waarmee jouw klant het product retour kan melden. Dit kun je doen via het modelformulier dat is opgelegd door Europa. Maar je kunt ook een digitaal formulier meezenden met de orderbevestiging of werken met een automatisch retourportaal.

6. Terugbetaling

Je dient dezelfde betaalwijze als je klant te hanteren voor de terugbetaling. Een tegoedbon is dus alleen toegestaan, wanneer je klant deze betaalwijze ook heeft gebruikt.

7. Communicatie retourrecht

Je bent verplicht om het retourrecht in je webwinkel te vermelden. Dit kun je het beste doen door een aparte pagina te maken binnen je webshop, op basis van jouw retourbeleid. Hierin leg je dus uit hoe je klant het product kan retourneren. Wanneer je niets vermeld over het retourneren van een product, dan krijgt de klant zelfs een heel jaar de tijd om het artikel terug te sturen.

Uitzonderingen

Het zijn heel wat zaken waar je rekening mee dient te houden. Verkoop je producten die kunnen bederven of producten die speciaal gemaakt zijn voor jouw klant? Dan vallen deze buiten het retourrecht en hoef je deze regels dus niet te hanteren. Vermeld dat dan in ieder geval altijd in je webwinkel, zodat bezoekers en je klanten hiervan op de hoogte zijn.

Hoe zorg je er nu voor dat je aan het herroepingsrecht voldoet, maar ook enigszins jezelf beschermt?

– Communiceer je retourbeleid in de footer van je webwinkel. Maar liefst 67% van de online shoppers bekijkt eerst het retourbeleid, nog voordat er wordt besloten om 3een aankoop te doen. Je stimuleert dus conversie, door een duidelijk en aantrekkelijk retourbeleid te hanteren.

– Zorg voor een zo simpel mogelijk retourproces. Maak gebruik van een online retouromgeving waar je klant eventueel het retourlabel al kan printen. Op die manier bied je een makkelijke manier voor het aanmelden en retourneren van producten. Daarnaast houd jij inzicht in de producten die retour komen en verklein je de kans op fouten of fraude. Je kunt er ook voor kiezen om het retourlabel direct aan de order toe te voegen.

– Bied je klanten de kans om zo snel en gemakkelijk mogelijk een nieuw product te bestellen binnen jouw webwinkel. Sta ruilen toe of bied gratis ruilen uit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 45% van de consumenten bij een soepel retourproces een nieuw product uitzoekt, terwijl het proces nog op gang is.  

Tot slot

Schoenwinkel Zappos biedt een zo soepel mogelijk retourbeleid, omdat de klanten die de hoogste retourpercentages hebben, het meeste geld opleveren. Wees daarom niet bang voor eventuele retouren, maar zorg juist voor een klantvriendelijk retourbeleid. Zo stimuleer je niet alleen conversie, maar ook klanttevredenheid en daarmee de kans op mond-tot-mond reclame.

Over SendCloud

SendCloud is Europa’s nummer 1 verzendtool. We helpen jouw webwinkel succesvol groeien, door het verzendproces te optimaliseren. Door onze koppeling met Starteenwinkel.nl automatiseer je jouw volledige verzend- en retourproces. Van het importeren van bestellingen, het printen van verzendlabels in één klik, het verzenden van klantnotificaties tot het afhandelen van Europese retourzendingen. Daarnaast bespaar je ook nog eens op je verzendkosten door het inkoopvoordeel van SendCloud bij onder andere DHL, PostNL, UPS en DPD.