Gastblog: Logistieke challenges in e-commerce en de oplossingen van SendCloud

Wist je dat het aantal webwinkels in Nederland is verzesvoudigd in de periode 2007 tot 2015? Dat maakt het leven van een webshophouder er niet makkelijker op. Je concurrent is in enkele muisklikken bereikt. Daarom dien je jouw volledige webshop en de processen daarachter zo goed mogelijk ingericht te hebben.

Dat is waar SendCloud om de hoek komt kijken. Het verzendproces makkelijk en goedkoper maken, dat moet kunnen! We geven je daarom graag handvaten om het verzendproces van je webshop zo efficiënt mogelijk te maken.

Challenge 1: Tegen scherpe tarieven verzenden

Waar de e-commerce giganten zoals Amazon en Coolblue hun eigen pakketdienst opzetten en prijsafspraken maken met pakketvervoerders doordat ze grootschalig inkopen. Is het voor kleinere webshops moeilijker om te kunnen concurreren op dat vlak. En laat de logistieke check-out nou juist een enorm belangrijk aspect zijn voor online shoppers. Doordat we bij SendCloud collectief inkopen, is het mogelijk om tegen een scherp tarief je pakketten te verzenden. Op die manier kun je jouw producten tegen aantrekkelijke voorwaarden aanbieden.

Challenge 2: Verzendproces automatiseren

Het verzendproces is veelal een tijdrovend proces. Wanneer je net start met je webshop, dien je uit te zoeken welke vervoerder het best bij je webshop past en daarnaast is het overtypen van adresgegevens niet erg efficiënt. Wanneer je webshop groeit en de dozen je om de oren vliegen is het nog een grotere uitdaging om het verzendproces zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Daarom automatiseer je jouw verzendproces via SendCloud door orders met één klik om te zetten naar verzendlabels en je klant automatisch op de hoogte te stellen van de status van zijn zending met Track & Trace mails.

Challenge 3: Keuze in check-out

Consumenten worden steeds veeleisender. Heb jij geen keuze in check-out, waarin je tegemoet komt aan de wensen van de consument dan is het einde verhaal. 80% van de online shoppers wenst namelijk keuze in bezorgopties. Doordat je bij SendCloud vervoerders combineert en daarmee automatisch in je check-out verwerkt kun je verschillende verzendopties aanbieden. Denk daarbij aan een avondlevering, Same Day Delivery, express- of reguliere zendingen.

Challenge 4: Internationaal verzenden

Uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat slechts 13% van de e-commerce in Nederland Internationaal is. En dat terwijl grensoverschrijdende zendingen steeds belangrijker worden. Het verzendproces is een grote uitdaging, omdat je met veel zaken rekening dient te houden. Denk daarbij aan douanekosten en douaneformulieren zoals Douaneverklaring CN22 en een Commercial Invoice. Via SendCloud heb je keuze uit vervoerders die zowel binnen als buiten de EU verzenden. Daarnaast print je automatisch ingevulde douaneformulieren, wanneer je gaat verzenden buiten de EU. 

Challenge 5: Retouren

Het komt helaas ook voor dat een product niet in de smaak valt bij je klant. De wet verplicht je om retouren te accepteren binnen 14 dagen nadat je klant het product heeft ontvangen. Dit is niet in het voordeel van de webshop. Daarnaast beoordelen klanten zelfs eerst het retourbeleid, nog voordat ze een aankoop doen. Bij SendCloud maken we het zowel voor jou als je klant makkelijker met een persoonlijk retourportaal. Op die manier kan je klant het product retour melden en het label automatisch uitprinten. Waarbij jij altijd inzicht hebt in de producten die retour komen. Op die manier voorkom je fraude en fouten en kun je jouw producten weer sneller verkopen. Een win-win situatie niet? 

Tot slot.. Bij SendCloud helpen we je webshop groeien door je verzendproces te optimaliseren. Nieuwsgierig naar alle opties binnen SendCloud? Neem dan eens een kijkje op onze website.