Gastblog: Is jouw webshop al België-proof?
Het jaar 2015 was een recordjaar voor de Belgische e-commerce: er werd in totaal 8,2 miljard euro omgezet. Ook 2016 is een goed jaar voor de sector. Naar verwachting groeit e-commerce in België dit jaar namelijk met 16,5 procent. Hoewel steeds meer Belgen online shoppen, heeft het land in verhouding een stuk minder webshops dan Nederland. De Belgische consument koopt zijn producten dan ook regelmatig over de grens, onder andere bij Nederlandse webshops. Met de volgende tips maak jij jouw webshop klaar voor de Belgische markt.
Zorg voor concurrerende prijzen
Scherpe, concurrerende prijzen, dat klinkt als iets dat alle consumenten belangrijk vinden. Toch is dit een extra belangrijk punt als je je producten in België wil verkopen: het is namelijk de belangrijkste reden voor Belgische consumenten om bij buitenlandse webshops te kopen. Let er wel op dat de verzendkosten voor zendingen naar België duurder zijn en deze kosten er dus voor de consument nog bij komen. De totaalprijs van bestellingen kan hierdoor hoger uitkomen. Houd hier dan ook rekening mee bij je prijsstelling.
Pas je taal(gebruik) aan
België is een tweetalig land, wat voor een extra uitdaging zorgt. Indien je je richt op Wallonië (het Franstalige deel) is het natuurlijk van belang dat je klanten ook in het Frans aanspreekt via je website en klantenservice. En hoewel Nederlands de officiële taal van het Vlaamstalige deel van België is, zijn er veel verschillen met de taal in Nederland. Zo kunnen sommige producten zelfs geheel andere benamingen hebben. Ook is de mate van formaliteit soms verschillend. Nederlandse klanten vinden het bijvoorbeeld redelijk normaal om aangesproken te worden bij de voornaam of met ‘je’, terwijl dit in België vaak nog iets meer een taboe is.
Houd rekening met verschillen in wetgeving
Op het gebied van wetgeving zijn er kleine verschillen tussen Nederland en België. Het is dus goed om je hier eens in te verdiepen, voordat jouw webshop klaar is voor de Belgische markt. Hierbij een algemene aantal tips:
– Waarschuw voor het gebruik van cookies (indien van toepassing).
- – Vertaal de algemene voorwaarden ook naar het Frans.
– Zorg voor een helder privacybeleid op je webshop in het Nederlands en Frans.
Kies geschikte bezorgmethodes
De voorkeuren voor bezorging van Belgische consumenten kunnen iets afwijken van die van Nederlandse consumenten. Zo blijkt uit onderzoek dat 24% van de Belgische consumenten de mogelijkheid wil krijgen om het pakket op te halen bij een afhaalpunt in de buurt. Ook houden de meeste Belgen er niet van als hun pakket wordt afgeleverd bij de buren. Kies dus voor een postorderbedrijf dat voldoende mogelijkheden biedt.
Belgische betaalmethodesOm de Belgische consument goed van dienst te kunnen zijn, is het van belang dat je geschikte betaalmethodes aanbiedt. Helaas is iDEAL uitsluitend beschikbaar voor klanten met een Nederlandse bankrekening, dus zal je je betaalmethodes moeten uitbreiden. België kent een aantal veelgebruikte betaalmethodes:
– Bancontact/Mistercash
– Creditcard
– Overboeking
Bancontact/Mistercash wordt het meest gebruikt. Bancontact maakt gebruik van een fysieke kaart die is gekoppeld aan tegoed op een Belgische bankrekening. Om te kunnen betalen voert de klant eerst zijn of haar kaartnummer in en de vervaldatum. Vervolgens kiest hij zijn bank en wordt hij doorgestuurd naar de beveiligde bankomgeving om de betaling te voldoen. De betaling wordt vervolgens direct verwerkt.
Belgische betaalmethodes activeer je eenvoudig via jouw payment provider. Hopelijk kan je met deze tips aan de slag en maak je zo jouw webshop België-proof! Klik hier om in te loggen in jouw webshop om direct aan de slag te gaan!
Wij zijn Mollie
en we faciliteren betalingen voor meer dan 24.000 bedrijven
Mollie is pionier in online betalingen. De toewijding aan betalingsverkeer, passie voor technologie en alles wat daarbij hoort, zit in ons bloed. In een notendop kan je bedrijf via Mollie met enkel een paar klikken al online betalingen ontvangen vanuit de hele wereld.
Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Je kunt ons een e-mail sturen (info@starteenwinkel.nl) of natuurlijk even bellen naar 0299 200 850.