Wat zijn de beste kleuren om de conversie van je webshop te verhogen?

Was daar maar eenvoudig een antwoord op te geven. De beste kleuren om meer aankopen te realiseren op jouw webwinkel, zijn afhankelijk van veel factoren. Denk aan je doelgroep, je product en de cultuur. Daarnaast zijn er nog een stel standaardtips die je in acht moet nemen, zoals over de kleurencombinatie.

Kleuren website: effect

Kleuren hebben een groot psychologisch effect op mensen. Het is niet voor niks dat ziekenhuizen wit zijn, restaurants nooit blauw en achterlichten en stoplichten rood. Heb je eenmaal bezoekers op je website, dan dragen de kleuren van je website eraan bij of zij uiteindelijk iets zullen kopen of niet. Om je webshop van de juiste kleuren te voorzien, zul je eerst goed moeten nadenken over hoe je product en je doelgroep zich verhouden tot bepaalde kleuren.

Conversie webshop verbeteren: doelgroep

Ooit, toen je begon met je webwinkel, heb je als het goed is bedacht wie je doelgroep is. Hopelijk heb je in de tussentijd ook nog geïnventariseerd wat de kenmerken zijn van je klanten. Als je in kaart hebt gebracht wat je primaire doelgroep is en wat hun kenmerken zijn, kun je de kleuren van je website daarop afstemmen.

Geslacht

Psychologische onderzoeken hebben uitgewezen dat mannen heel andere kleuren prefereren dan vrouwen. Blauw en oranje? Overwegend mannenkleuren. Terwijl vrouwen zich juist meer aangetrokken voelen tot rood en geel. Richt je webshop zich vooral op vrouwen? Wees dan extra op je hoede. Vrouwen kennen een grotere waarde toe aan kleuren. Waar mannen ergens alleen een object in zien, zien vrouwen vaak een object plus een bijbehorend kleurenpalet. Wil je je specifieker op mannen of vrouwen richten door de kleuren, denk dan niet te klassiek. Lang niet alle vrouwen vinden roze een mooie kleur.

Jonge en oude mensen

Mensen van verschillende leeftijden houden van verschillende kleuren. Personen die al een dagje ouder zijn, houden van wat rustigere kleuren. Terwijl jongere mensen meer zijn van de levendige en wat fellere tinten. Bij veel webshops is het zo dat de gemiddelde leeftijd van de kopers van verschillende producten nogal verschilt. Aldus kan het ook wijs zijn om andere kleuraccenten aan te brengen op de productpagina’s. Let er echter goed op, zoals je ook kunt lezen in onze latere tip, dat je het kleurenspectrum niet te bont maakt! Je hebt immers een webshop, geen verfwinkel.

Cultuur

Mensen uit verschillende culturen kijken anders naar kleuren. Heb je klanten die uit verschillende culturen komen, of verkoop je in meerdere landen, wees hier dan van bewust. Zo is wit hier de kleur van reinheid en puurheid, terwijl het in het Verre Oosten staat voor ontevredenheid en ongeluk. En in veel Arabische culturen is paars de kleur van lichte zeden, zoals rood dat is in Westerse culturen.

Het product van je webshop

Je doelgroep is voor het bepalen van de kleuren net zo belangrijk als je product. Waar staat je product voor? Probeer het in een aantal kernwaarden te omschrijven. Aan de hand van die kernwaarden kun je vervolgens matchende kleuren zoeken. Hierna zullen we, op alfabetische volgorde, de uitstraling van de belangrijkste kleuren uiteen zetten.

  • Blauw: een rustige kleur waarin waarden als vrijheid, vrede en geduld centraal staan, maar het kan ook als deprimerend worden ervaren
    Bruin: gemak, geloofwaardigheid, evenwichtigheid
    Geel: de kleur van optimisme, nieuw leven, vreugde en licht
    Grijs: mensen denken aan veiligheid, zekerheid, rijpheid en vertrouwen
    Groen: als kleur van de natuur staat het voor leven, groeien en voorspoed, maar in bepaalde contexten staat het juist voor gif(tig) en verval
    Oranje: warm en speels, wordt geassocieerd met moed en vriendschap
    Paars: een wijze kleur, wordt ook vaak gebruikt voor feestelijkheden
    Rood: staat voor bevlogenheid, kracht en enthousiasme, maar het wordt ook geassocieerd met gevaar en agressie
    Roze: wordt in verband gebracht met vrouwelijkheid en de liefde
    Wit: (in Westerse culturen althans) roept beelden op van vrede, puurheid en hygiëne
    Zwart: enerzijds staat het voor kracht, anderzijds voor mysterie

Kleuradviezen voor hogere omzet webshop

Wat je product of wie je beoogde koper ook is, er gelden enkele algemene kleuradviezen die de omzet van je webshop kunnen verhogen. Het belangrijkste advies: houd het prettig leesbaar. Bezoekers lezen de tekst voordat ze een product kopen, dus moet de tekstkleur contrasteren met de achtergrondkleur.

Gebruik verder slechts drie of vier verschillende kleuren, zeker nooit meer. Gebruik ze consequent, dus steeds dezelfde kleur voor de header, voor de achtergrond, voor de tekst, etc., al kun je voor verschillende productpagina’s verschillende accenten aanbrengen. Twee kleuren voor je hele website is te weinig, want megasaai.

Tot slot: de best uitpakkende kleurenpaletten voor websites, vinden hun oorsprong in de natuur. Natuurlijke kleuren kijken prettig, natuurlijke kleurcombinaties scoren het beste bij surfers. Inspiratie nodig? Zoek eens op Google Images naar een bos, vogels of heide.