Hoe kun je de conversie verhogen van je webshop?

Het verhogen van het conversiepercentage, kortweg conversie genoemd, is voor iedere webshop enorm belangrijk. Toch besteden webshops meestal weinig aandacht hieraan.

Hoe kun je als webshop je conversie verhogen zonder al te veel extra investeringen? In dit artikel geven we je een aantal handige tips.

Wat is een conversie en hoe wordt dit gemeten?

Een conversie is een succesvolle actie van je bezoeker op je website. Uiteraard is dit afhankelijk van je soort product of dienst wat je verkoopt. Verkoop je een simpel product zoals een handtas via je webshop, dan wordt het moment dat iemand een bestelling plaatst en afrekent gezien als een converterende bezoeker.

Heb je daarentegen een website of webshop die een complexer en duurder product verkoopt, bijvoorbeeld zonnepanelen, dan kan het invullen van een aanvraagformulier voor meer informatie als een converterende bezoeker worden gemeten.

6 tips voor het verhogen van conversie voor je webshop

Hoewel de conversie van verschillende webshops lang niet altijd met elkaar zijn te vergelijken, kun je er wel degelijk voor zorgen om de conversie van je webshop te verhogen.

Hieronder geven we 6 belangrijke tips die je hierbij helpen.

Tip 1: Gebruik hoge kwaliteit productfoto’s

Laat de bezoeker zien wat jouw webshop te bieden heeft. Dit betekent duidelijke foto’s (het liefst meerdere van één product) waarop goed te zien is hoe het product eruit ziet en hoe het werkt. Je bezoekers willen kunnen zien wat ze krijgen, zeker wanneer iets veel geld kost. Hoge kwaliteit productfoto’s verhogen de kans op een goede conversie van je webshop.

Wat ook kan zeker bijdraagt aan een hogere conversie is een 360 graden foto, waarin de bezoeker het product virtueel vanuit iedere hoek kan bekijken. Net als de functie waarbij automatisch ingezoomd wordt als men er met de muis overheen gaat.  

Voorbeeld: Verkoop je handtassen via je webshop? Plaats dan een foto van de voorkant, de zijkanten en eventueel ook nog van de binnenkant van de tas. Heb je meerdere kleuren tassen in je webshop? Plaats dan een foto van elke kleur.

Tip 2: Wees duidelijk over je retourbeleid en verzendkosten

Bij je webshop draait het om het winnen van vertrouwen. Dit is ook de voornaamste reden dat een bezoeker gemiddeld maar liefst 7 keer op je webshop is geweest voordat hij overgaat tot een conversie. Zorg er dus voor dat bezoekers direct het gevoel hebben dat ze jouw webshop kunnen vertrouwen. Hoe doe je dat?

‘Binnen hoeveel dagen kan ik ruilen?’ en ‘Wat zijn de verzendkosten?’ zijn vragen die veel bezoekers hebben het kopen van online producten. Laat dus aan duidelijkheid niets te wensen over en zorg ervoor dat op elke pagina van je webshop (het liefst bovenin in de header) het retourbeleid en je verzendkosten beschreven staan. Onduidelijkheid hierover is een echte conversiekiller. Als je bezoekers lang moeten zoeken is de kans groot dat ze je webshop verlaten.

Tip 3: Werk met A/B-testing voor je webshop

Waar klikken bezoekers eerder op: een rode of groene button? Bij welk lettertype blijven bezoekers langer hangen op je website? En welke titel van je pagina rankt hoger in de zoekmachines? Voor het bereiken van een hoge conversie draait alles om het testen van allerlei onderdelen van je webshop. Hoe meer bezoekers op je webshop, hoe betrouwbaarder de resultaten. Ga dus actief met je webshop aan de slag en probeer veel uit om te kijken wat wel en niet werkt.

Tip 4: Bied je klanten verschillende mogelijkheden voor betalen

Om je bezoekers een veilig gevoel te geven is het verstandig om meerdere betalingsmogelijkheden aan te bieden. Zorg er dus voor dat bezoekers op een gemakkelijke manier via hun eigen bank, iDEAL, PayPal, Credit Card of andere betalingsopties kunnen afrekenen. Maak het je bezoeker dus zo makkelijk mogelijk, juíst bij het nemen van deze laatste horde!

Tip 5: Maak gebruik van productvideo’s

Video’s geven je bezoeker een nog beter idee van het product. Probeer daarom korte filmpjes van hooguit 1 minuut te maken waarin je het product uitlegt of laat zien hoe het werkt. Voor ingewikkelde of dure producten mogen de video’s best wat langer duren, maar zorg ervoor dat het nuttig blijft. Wees wel kritisch hierin want voor jou als maker of verkoper is veel informatie al snel nuttig, maar dat wil niet zeggen dat het voor je bezoekers die er minder van af weten ook nuttige informatie zal zijn. Het helpt hierbij om een buitenstaander die weinig verstand heeft van je product naar je video te laten kijken. En vraag hem om feedback.

Tip 6: Geef veel, heel veel informatie

Veel informatie over de producten is niet alleen handig voor de vindbaarheid in de zoekmachines, je laat hiermee ook zien aan je bezoekers dat jij veel verstand hebt van de producten die je verkoopt. Vooral bij producten met uitgebreide specificaties kan het helpen deze uitgebreid te benoemen. De ideale plek hiervoor is aan de zijkant, of bij lange teksten onderaan de productpagina.

Dit is niet voor elke webshop even gemakkelijk, maar wel ontzettend belangrijk. Je dient hier tijd en aandacht aan te besteden.

Waar moet je voor oppassen? Kijk uit dat je bezoekers niet verdwalen in je webshop. Informeren is goed, maar breng wel structuur aan in de informatie die je geeft. Voorkom lange lappen tekst die eerder afschrikken dan voor duidelijkheid zorgen. Zorg er dus voor dat relevante informatie over het product zoals specificaties, afmetingen en uitleg duidelijk en overzichtelijk getoond worden. Algemene informatie wat minder met het product te maken heeft kun je beter als pagina of als blogpost op je website plaatsen.

Voorbeeld: je hebt een webshop in matrassen. Op de productpagina zet je informatie over de afmetingen van het matras, de soort stof waar het van gemaakt is en voor welke doelgroep het matras voornamelijk is bedoeld. Extra informatie over de juiste slaappositie bij het liggen op een matras kan interessant zijn, maar het is beter om deze informatie te schrijven op een aparte (blog)pagina. Uiteraard kun je vanuit de blog wel linken naar de productpagina van het matras en eventueel vice versa, als het relevante extra informatie is.

Tip 7: Snelle laadtijd van je webshop

Mensen willen altijd snel geholpen worden. Dus zorg ervoor dat je website binnen ongeveer 2 seconden geladen is. Zodra je website er lang over doet om te laden zullen veel mensen wegklikken. Een snelle laadtijd zorgt ervoor dat bezoekers meer pagina’s per keer bekijken. Dit verhoogt dus de kans op een conversie.

Tip 8: Toon bewijzen van tevreden klanten

Voordat bezoekers overgaan tot een aankoop willen ze vaak weten wat ze kunnen verwachten. Dit doen ze meestal door het bekijken van reviews en testimonials – dit zijn citaten van tevreden klanten – op je website. Positieve reviews en testimonials over je webshop of specifieke producten geven bezoekers meer het gevoel dat ze jouw webshop kunnen vertrouwen.

Heb je nog vragen? Plaats hieronder je reactie en wij helpen je graag!