Zes wettelijke verplichtingen

Bij het starten van een webwinkel krijgt u te maken met een aantal wettelijke verplichtingen. Het is van groot belang dat u zich aan deze verplichtingen houdt. Doet u dit niet dan kan dat leiden tot boetes of zelfs sluiting van uw webwinkel

Identiteit

Als webwinkelier bent u verplicht het KvK nummer en het btw nummer van je bedrijf duidelijk te tonen op de webwinkel. Daarnaast moet ook het vestigingsadres duidelijk vermeld worden op uw webwinkel

Bestelproces

Alle stappen uit het bestelproces moeten duidelijk worden toegelicht. Het plaatsen van een nummer bij elke stap van het proces is hier een voorbeeld van. Tevens bent u verplicht de prijs (inclusief btw) en eventuele bezorgkosten te tonen. 

Kleine lettertjes

De algemene voorwaarden moeten bij het bestellen duidelijk leesbaar zijn en het moet voor de klant goed mogelijk zijn de algemene voorwaarden op te slaan. Aan deze eisen kan worden voldaan door middel van een gewone webpagina of een pdf-document. 

Privacyverklaring

Het doorverkopen van persoonsgegevens van uw klanten mag, mits u dit in uw privacyverklaring vermeldt en uw klanten om akkoord vraagt voor het doorverkopen van hun gegevens.  

Retourbeleid

Bij een aankoop via het internet heeft de klant het recht om de goederen binnen zeven dagen na ontvangst te retourneren. U bent verplicht deze retour gezonden goederen terug te nemen en het gehele aankoopbedrag terug te storten. Daarnaast bent u verplicht aan de klant duidelijk te maken hoe de retourprocedure in zijn werk gaat. De retourprocedure kan u bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden verwerken.  

Garantieverplichting

De wet schrijft, een product moet doen wat een klant redelijkerwijs van het product mag verwachten. Wanneer het product niet voldoet aan deze verwachtingen bent u verplicht dit kosteloos te herstellen of voor een vervangend product te zorgen. Wanneer er sprake is van een fout van de klant, staat u in uw recht een vergoeding te vragen. Gedurende de eerste zes maanden na de aankoop is een omgekeerde bewijslast van kracht. Dit houdt in dat u belast bent met het bewijzen dat het defect te wijten is aan een fout van de klant.