Onmisbare tips voor het verzendproces van jouw webshop

Voor webshops is het verzendproces vaak een ingewikkeld en tijdrovend proces. Daarom helpen we je graag een handje om je verzendproces anno 2016 succesvol in te zetten en uiteindelijk conversie te stimuleren.

1. Ga op zoek naar de verzendpartner die bij jou past
Het begint allemaal met de partij waarmee je gaat verzenden. Verschillende vervoerders bieden verschillende verzendopties aan. De keuze van de vervoerder of een eventuele verzendservice hangt af van het assortiment van je webshop en het aantal pakketten dat je verwacht te gaan verzenden per maand. Zo is verzekerd verzenden belangrijk bij de verkoop van producten met hoge waarde. Wil je zelf geen risico dragen in zowel de voorraad als het verzendproces? Dan kan dropshipping een oplossing zijn, waarin de producent of groothandel de producten direct doorstuurt naar jouw klanten.   

2. Bied meerdere verzendopties
Consumenten worden steeds veeleisender. Het aantal webshops blijft namelijk groeien. Daarom is het van toegevoegde waarde om jouw klant de keuze te geven hoe hij het pakket geleverd wil hebben. Denk daarbij aan extra opties als aflevering bij een pick-up point, tijdvakkeuze en same day delivery. Same day delivery is voornamelijk interessant voor producten met een hoge marge. Flexibele verzendopties stimuleren conversies en kunnen een unique selling point zijn tegenover de concurrent die dezelfde producten aanbiedt als jij.


3. Ga voor een vorm van gratis verzenden
Uit onderzoek blijkt dat de meeste shoppers de voorkeur geven aan gratis verzending van producten. Er blijven echter vaak flinterdunne marges over, wanneer jij de verzendkosten volledig voor je eigen rekening neemt. Daarom raden wij altijd aan om vanaf een bepaald bedrag gratis verzenden aan te bieden, waardoor je extra verkopen stimuleert.

4. Vergeet je retourbeleid niet
Bij een verzendproces behoren ook retouren. Je bent namelijk verplicht retouren te accepteren volgens het herroepingsrecht. De consument mag tot 14 dagen na ontvangst van het product besluiten om het product te retourneren. Wist je dat 67% van de consumenten zelfs eerst het retourbeleid raadpleegt, voordat er wordt besloten om tot koop over te gaan. Communiceer daarom duidelijk over je retourbeleid in de footer en probeer een voor de klant zo makkelijk mogelijk beleid te hanteren.

5. Communiceer over het verzendproces
46% van de consumenten verlaat de winkelwagen, omdat de verzendtijd onverwachts te lang is of niet eerder aangegeven is. Onnodig natuurlijk, want het is een kleine moeite om op de productpagina’s en in de check-out aan te geven wanneer het pakket geleverd zal worden. Zoals “vandaag tot 18:00 uur besteld is morgen in huis”. Daarnaast zorg je voor extra klanttevredenheid en daarbij een hogere kans op een herhaalaankoop, wanneer je jouw klant op de hoogte houdt wanneer het pakket onderweg is. Stuur bijvoorbeeld een SMS als de bestelling klaar is voor verzending en een Track en Trace email wanneer het pakket onderweg is naar de klant.

Over SendCloud
SendCloud is de slimme verzendservice voor webshops.

Met SendCloud verzend je goedkoper en gemakkelijker met verschillende vervoerders zoals PostNL, DHL, DPD en Same Day Delivery.

Door onze koppeling met je Starteenwinkel.nl bespaar je veel tijd en kosten. Verzendlabels kunnen rechtstreeks geprint worden. Daarbij ontvangen je klanten real-time Track en Trace mails in de huisstijl van jouw webshop(s). Ook handel je automatisch je retouren af met je persoonlijke retourportaal van SendCloud.