Conversiekillers

Hoe ga je nu onderzoeken waarom je bezoekers niet of te weinig converteren? Dit is heel vrij moeilijk te achterhalen. Heb je Google Analytics? Daar kan je natuurlijk al erg veel uit halen. Kijk dan ook eens goed in de funnel in Google Analytics. Wat zijn de afhaakmomenten en hoe kan je dit terugbrengen?

Wij hebben speciaal voor jou een aantal conversiekillers op een rij gezet. Uiteraard is het geen gegeven dat de verkoop direct toeneemt, maar het is wellicht een hulpmiddel op weg naar succes!

Onvoldoende en onduidelijke afbeeldingen

Bezoekers gaan vaak af op mooie duidelijke afbeeldingen.  De productfoto’s nemen zij absoluut mee in de overweging om het product te bestellen. Zorg dat je vanuit verschillende hoeken het product in beeld brengt zodat het beeld en het realistisch maakt. De klant wil zo precies mogelijk weten wat het product hen biedt en hoe het eruit ziet. Maak je afbeeldingen dan ook groot genoeg en zorg dat deze scherp getoond worden. Het liefst op professionele wijze. Mocht je geen budget hebben voor professionele productfoto’s te nemen kan je ook goed zelf aan de slag met het zo mooi mogelijk maken van je productfoto’s.

Accountregistratie

Er zitten zeker voordelen aan een registratiepagina, maar we gaan het nu specifiek hebben over het ‘gevaar’  van deze functie.

De klant is aan het shoppen in je webwinkel, plaatst de artikelen in de winkelwagen en vervolgens wordt er eerst gevraagd een account te maken. Dit kan de bezoeker van de webwinkel echt weerhouden deze producten daadwerkelijk nog aan te schaffen. Verplaats jezelf altijd in het gedrag van de klant. Zit je zelf te wachten op allerlei extra velden die je verplicht moet invoeren? Zorg dus dat je niet teveel wil weten van de klant. Tijd is geld.

Bied een alternatief: je kunt ze de kans bieden om een account aan te maken, maar pas nadat de verkoop is afgerond. Op de bedankpagina. Je hebt dan namelijk alle data verzameld, want zonder die data kan de bestelling niet worden afgerond.

Wanneer je de klant de mogelijkheid geeft om zich te registeren geven wij wel het advies hier iets tegenover te stellen. Denk hierbij aan het meegeven van een kortingscode voor een volgende aankoop. Een kortingscode kan je aanmaken in het beheer van je webwinkel.

Niet tot weinig informatie over verzendkosten en retour sturen van de aankoop

Shoppers willen graag duidelijk weten of er nog kosten bijkomen voor de verzending, of zij het product retour kunnen sturen ( en tegen welke kosten ), hoe lang het duurt voordat zij het product in huis hebben.

Zorg dus dat de klant niet hoeft te zoeken naar deze informatie. Communiceer het duidelijk. Desnoods op meerdere plaatsen binnen de webwinkel. Zo stel je de klant gerust en kan je de twijfel tot aankoop wegnemen. Maak nu een gratis webshop aan en bekijk welke mogelijkheden er zijn.

Te weinig informatie om de aankoop te volbrengen

Zorg voor een volledige productomschrijving. De bezoeker wil graag  alle essentiële informatie over het product snel in.  Het werd net al duidelijk dat de  afbeeldingen belangrijk zijn, maar daarbij is het ook belangrijk dat er een duidelijke omschrijving zichtbaar is.

Controleer ook of je zoekfunctie in je webshop goed werkt. Kijk eens in je Google Analytics: welke zoekwoorden gebruiken de  bezoekers op je webshop? Test zelf in je zoekfunctie. Je hoopt uiteraard dat je resultaten goed zijn. Is dit niet het geval? Dan kan je de zoekfunctie optimaliseren.