De 20%-regel van Facebook afgeschaft

Facebook heeft vanaf september 2012 de regel gehandhaafd dat advertenties niet meer dan 20 procent tekst mogen bevatten. Deze regel is nu afgeschaft en advertenties worden niet langer afgekeurd op basis van de hoeveelheid tekst in je afbeelding.


Goed nieuws, toch?

Echt goed nieuws is het niet want de hoeveelheid tekst in je afbeelding oefent nu directe invloed uit op je campagneresultaten. Advertentieafbeeldingen worden in vier categorieën ingedeeld. Facebook geeft aan of je afbeeldingtekst OK, low, medium of high is:

1. OK: de afbeelding bevat weinig of geen tekst.

2. Low: de afbeelding bevat een beetje tekst.

3. Medium: afbeelding bevat gemiddeld veel tekst.

4. High: de advertentieafbeelding bevat veel tekst.


Wanneer je in de categorie ‘OK’ valt dan wordt je beloont en in de categorie ‘high’ wordt je gestraft en wordt het lastig om überhaupt je doelgroep te bereiken. Kortom; hoe meer tekst, hoe minder bereik en hoe hoger de kosten om je doelgroep te bereiken.


Er zijn uitzonderingen bij deze regel. Bijvoorbeeld screenshots, boeken en albumhoezen en verpakkingen worden niet als ‘tekst’ gezien.


Wanneer weet je of de afbeelding te veel tekst bevat?

Je krijgt van Facebook een melding te zien wanneer je afbeelding te veel tekst bevat. Daarnaast zijn er ook verschillende rastertools waarbij je kunt testen of je afbeelding meer dan 20 procent tekst bevat. Door tekst slim te plaatsen in de rasters, kan een afbeelding toch als goed worden gezien. Een rastertool helpt je dus bij het optimaliseren van je Facebook campagne!

Bron: Marketingfacts, 13 juni 2016

Heb je interesse in het beginnen van een webshop? Bij Starteenwinkel.nl is dit mogelijk, neem een kijkje op de website en ontdek alle mogelijkheden.