Facebook onderneemt actie tegen engagement bait
Je komt het dagelijks tegen; like-, deel- en winacties op Facebook. Bedrijven kunnen door dit soort acties een groot (gratis) bereik krijgen, maar het zorgt voor veel frustraties bij Facebookgebruikers. Facebook gaat daarom actie ondernemen tegen het vragen om likes, reacties of andere acties in Facebookuitingen. Dit wordt ook wel engagement bait genoemd.
Hoe gaat Facebook engagement bait afstraffen?
Facebook heeft een zogeheten machine learning model getraind op het herkennen van engagement bait. Berichten die gebruikmaken van deze methode worden voortaan minder vaak getoond in het nieuwsoverzicht. Dat is nog niet alles, want pagina’s die regelmatig engagement bait toepassen zullen strenger behandeld worden. Heb je de afgelopen weken veel like-, deel- en winacties geplaatst op Facebook? Dan word je niet direct gestraft. Facebook geeft gebruikers namelijk nog een paar weken de tijd om engagement bait te ontwijken in berichten. Bepaalde berichten waarbij om advies wordt gevraagd, berichten rondom vermiste kinderen of inzamelingsacties voor goede doelen krijgen geen kleiner bereik.
Eerder heeft Facebook ook al actie ondernomen tegen spamachtige, sensationele of misleidende content om te zorgen voor meer betekenisvolle conversaties.
Welke directe invloed heeft dit op jouw Facebookpagina?
Wanneer je gebruikmaakt van engagement bait in je Facebookberichten dan zullen deze berichten een lager bereik krijgen. Gebruik je regelmatig engagement bait? Dan zal je opvallendere dalingen zien in je bereik.
Wil je meer leren over engagement bait en hoe je het kan voorkomen? Lees dan dit artikel van Facebook.
Het hele blogartikel van Facebook vind je hier.