Gastblog: De 7 belangrijkste Google ranking factoren in 2017

Is jouw goede voornemen voor 2017 een hogere positie in Google? Houd dan rekening met de belangrijkste Google ranking factoren. In 2017 zullen mobiele apparaten een nog grotere functie krijgen in het zoekmachine optimalisatie proces.

Een goede positie in Google is de opening naar vele bezoekers. Hoe goed je webshop ook is, zonder veel bezoekers zul je weinig bereiken. Zorg daarom dat je basis voor je ranking in ieder geval op orde is. De belangrijkste tips vind je in dit artikel.

1. Mobiele apparaten worden nog belangrijker

Zorg ervoor dat je webshop mobielvriendelijk is. Dit wordt steeds belangrijker aangezien het gebruik van smartphones aanhoudend blijft groeien. Inmiddels is de smartphone al te vinden in ruim 73% van de Nederlandse huishoudens. Hoewel de desktop de afgelopen jaren veel terrein heeft verloren, rukken de tablets en smartphones juist op. 

Een ‘mobielvriendelijke’ webshop voldoet in ieder geval aan de volgende criteria:

  • – De tekst is leesbaar zonder zoomen
    – De content past in z’n geheel op het scherm, er hoeft niet horizontaal gescrold te worden.
    – Er wordt geen gebruik gemaakt van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
    – Linkjes staan ver genoeg uit elkaar vandaan, zodat de juiste gemakkelijk kan worden aangeklikt.

    2. Gebruikerservaring bij het ranken van pagina’s
    Gebruikers willen een goede ervaring en Google daarom ook. Google streeft ernaar om haar gebruikers resultaten te geven die relevant en van hoge kwaliteit zijn. Daarbij verwachten ze dat de webshops snel en veilig zijn en zich vooral niet anders voordoen dan je bent.

    Google zegt hierover: “Unieke, relevante content. Heldere menustructuur en navigatie. Een website is gebruiksvriendelijk en straalt vertrouwen uit.”

    Stel daarom ten alle tijden je bezoekers centraal. Vraag je af of jouw bezoekers het zullen waarderen, niet of het goed is voor je Google ranking. Ruim 66% van de bezoekers ergert zich aan websites die niet responsive zijn of traag plaatjes laden. Wanneer je bezoekers centraal staan, zal dit de vindbaarheid van je website zeker ten goede komen.

    3. Gebruik de Tools van Google
    Google biedt handige tools om het zoekoptimalisatie proces te bevorderen. Zo maakt iedereen ongetwijfeld gebruik van Google Analytics om het bezoek op je website te analyseren. Google Analytics is een handige tool van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen en de paginaweergaven. 

Google AdWords biedt bedrijven de mogelijkheid om reclame te maken op Google-websites. De advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden, gedefinieerd door de adverteerder. De adverteerder betaalt alleen wanneer er ook daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Dus voor extra klanten kun je voor een vast bedrag per dag adverteren op Google.

De advertising specialsten van SearchUser kunnen je hierbij helpen! Lees hier hoe zij Google Adwords hebben ingezet voor Womanizer.nl. 

4. Veiligheid (HTTPS) wordt nog belangrijker voor je ranking

Beveiligde websites zullen in 2017 nog belangrijker worden voor de ranking. De beveiligde websites krijgen een streepje voor in de zoekresultaten op onbeveiligde websites. Op dit moment worden alle HTTP websites nog als neutraal gemarkeerd, maar in het vervolg zal Google deze websites als onveilig markeren.

Alle webshops bij Starteenwinkel zijn versleuteld met deze beveiligde verbinding.

5. Gesproken zoekopdrachten

Het aantal mobiele zoekopdrachten blijft groeien en dit zal zich voorlopig voortzetten, het is dan ook niet gek dat het aantal gesproken zoekopdrachten hard groeit. Met virtuele assistenten zoals Apple Siri, Google Now en Microsoft Cortana wordt dit steeds gebruikelijker. Voice search op smartphones zal de manier waarop we zoeken veranderen. Waar je vroeger een zo kort mogelijke tekst opschreef, zal je door te spreken een andere zoekterm gebruiken. Hierdoor nemen de minder frequente zoektermen steeds meer toe. Waar je vroeger “Mac Donalds Amsterdam” zou typen, zeg je nu eerder: “Waar is de dichtstbijzijnde Mac Donalds?”

6. Snelheid wordt een ranking factor in 2017

Hoog in de ranking willen staan, betekent meegaan met de ontwikkelingen. Veel bedrijven houden nog geen rekening met de snelheid van hun webshop . Door je webshop te optimaliseren voor snelheid heb je al snel een grote voorsprong op je concurrenten.

Het AMP platform van Google is hier speciaal voor ontwikkeld. Ook hierbij is het weer belangrijk om rekening te houden met een ‘smartphone vriendelijke’ website. Een “smartphone vriendelijke”, snelle website is nodig om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.

7. Zoeken op afbeeldingen belangrijker

Met een speciale zoekmachine voor afbeeldingen, blijken de afbeeldingen voor Google erg belangrijk. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen houden bezoekers langer vast op de website. Het is daarom belangrijk om je afbeeldingen in ieder geval van een ALT-tag te voorzien met het belangrijkste trefwoord erin.

Heb jij hulp nodig om een hogere positie in Google te realiseren? Neem dan contact op met de advertising specialisten van SearchUser. Zij helpen je graag naar een toppositie!